19 أبريل، 2013

معنى الرجوله



معنى الرجوله





جرس الباب رن


الزوجه : بتذاكر للاولاد ومشغوله معاهم


الزوج : يقولها قومى افتحى الباب


الزوجه : معلش يا حبيبى افتح انت زى ما انت شايف انا بذاكر للولاد


الزوج : انا الراجل ولما اقولك قومى افتحى يبقا تقومى بدون نقاش


الزوجه : حاضر وراحت شافت مين طلع واحد غلطان فى الشقه


الزوج : قومى جهزي العشا واعمليلى فنجان قهوه قبل ما تجهزى العشا


الزوجه : طيب ممكن انت تكمل مذاكره للاولاد وانا اروح اعملك القهوه واجهز العشا


الزوج : لا طبعا بعد ما تخصلى شغل البيت ابقى كملى ليهم مذاكره


الزوجه : معلش حبيبى فهاش حاجه لما تذاكر ليهم وتساعدنى شويه


الزوج : انا الراجل وطول ما بصرف عليكى وعليهم ما تطلبيش منى شئ


الزوجه : فيها ايه ما انت فاضى وانا مشغوله فى طلباتك


الزوج : هو انا طلبت منك تساعدينى فى شغلى عشان اساعدك فى شغلك


الزوجه : بس كده حرام لازم تساعدنى


الزوج : لما انتى مش كد المسؤاليه بتتجوزى ليه


الزوجه : حاضر حقوم اعملك القهوه واجهز العشا وخلى مذاكرت الاولاد بعدين عندك اى طلبات تانى


الزوج : ايوه عندى جهزيلى هدومى عشان بعد العشا راح البس واطلع اسهر مع اصحابى


الزوجه : طيب بس ممكن تيجى تغيرلى انبوبة البوتجاز لان اللى راكبه خلصة


الزوج : وانشاء الله انت متغيرهاش ليه


الزوجه : اصل ايدى جرحتها السكين انا وبجهز الغده ومش قادره اشيل بيها اى حاجه تقيله


الزوج : بلا دلع وكلام فارغ روحى غيرها انتى واعملى كل اللى قولتلك عليه


الزوجه : غير الانبوبه ومش حطلب منك اى شئ وكل طلباتك حتتنفذ


الزوج : ايه انتى عايزه تمشى كلامك عليه وتخلينى اساعدك فى شغل البيت باى طريقه وخلاص


الزوجه : صدقنى لا بس بجد ايدى مجروحه


الزوج : مجروحه مش مجروحه ده مش شغلى انا الراجل ولازم كل طلباتى تكون مجابه من غير نقاش فاهمه


الزوجه : لا مش فاهمه دى ظروف غصب عنى اعملك ايه يعنى


الزوج : الزوج متعمليش غير انك تروحى على المطبخ وتعملى اللى قولتلك عليه يلا اخلصى


الزوجه : انا رايحه بس رايحه بيت اهلى وياريت تطلقنى بالزوق احسن





كتبها : رومانى حبشى

الرجوله مش اوامر وشخط الرجوله انك تكون حنين وعطوف وتراعى مراتك واولادك وتهتم بيهم ومش عيب انك تساعد مراتك وتقدر ظروفها وتحاول تسعدها القسوه والاهمال لايمكن يكونوا رجوله بالعكس دول ضعف فى الاقناع وعقده نقص فى الشخصيه










ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق