20 يونيو، 2019

حسونه الفهلوى 6

حسونه الفهلوى كل ما يدخل على مواقع التواصل الاجتماعى يشوف ويقراء مواضيع بتتكلم عن انه عيب وغلط نسجل ارقام تليفونات اصحاب المهن البسيطه عندنا باسماء المهن بتاعتهم
ومفيش داعى نجرح ابنائهم بذكر اسماء مهن ابائهم وامهاتهم امامهم وان ده فعل مشين وخطاء
حسونه من كثرة انتشار الموضوعات التى تتكلم عن هذا الامر اقتنع بكلامهم بدون تفكير
وفى يوم حسونه راجع من الشغل شاف جاره منصور واقف فى مدخل العماره

حسونه : منصور بيه ازيك

منصور : حسونه باشا الحمد لله تمام

حسونه : واقف ليه كده

منصور : اصلى مستنى محسن ابن سيد البواب

حسونه : على فكره غلط تقول عليه ابن البواب انت كده بتهينه وتجرحه

منصور : ايه اللى بتقوله فين الاهانه انا طول عمرى بتعامل مع كل الناس باحترام

حسونه : لما تقول عنه ابن البواب كده انت بتهينه

منصور : ليه هو البواب شئ غلط او حرام دى مهنه شريفه

حسونه : مهنه شريفه بس مش لازم تحطها مع اسم والده

منصور : يعنى لو كنت قولت مستنى محسن سيد كنت راح تعرف انا اقصد محسن مين ده غير لو كان ابوه وزير كان حيبقا عادى اذكر عمل ابوه مع اسمه

حسونه : اه طبعا ابن وزير ده شئ يشرف لكن بواب شئ فى اهانه

منصور : على فكره انا عمرى ما شوفة بواب شئ فى اهانه بشوفها مهنه محترمه وشريفه بس واضح ان انت بتنظر للامر بنظره طبقيه وان الوزير نفخر بى والبواب نخجل منه

حسونه : انا طبقى علشان مش عايزك تتعامل بتعالى مع ابن البواب

وقبل ما حسونه وجاره منصور يكملوا كلامهم محسن ابن البواب جه يشوف منصور عايز منه ايه

محسن : خير يا استاذ منصور عايز اى خدمه منى

منصور : لو سمحت رقم والدك ضاع منى ودلوقتى هو بره فقولت اخده منك انت

محسن : طبعا ولا يهمك

منصور : طيب خد التليفون انت اكتب الرقم بنفسك

محسن : ماشى وخد التليفون وكتب الرقم وسجله كمان وقال سجلته عندك باسم سيد البواب

حسونه كان لسه واقف معهم وبيشوف اللى بيحصل وانصدم لما محسن سجل الرقم باسم سيد البواب

حسونه : ازاى يا محسن تسجل الرقم باسم سيد البواب كده مش حلو فى حقك وفيها اهانه واحراج ليك

محسن : اهانه واحراج ليه انا فخور بابويه وبحترمه ومهنة بواب مهنه محترمه ابويه مش حرامى او نصاب عشان اخجل من شغله

حسونه : يعنى انت مش بتشعر باحراج من لقب ابن البواب

محسن : ابدا عمرى ما شعرت باحراج كل اصحابى ومعارفى وكمان زملائى فى الدراسه عارفين ان ابويه بواب وعمرى ما خجلت من ابويا

حسونه : يعنى مش حاسس ان الناس دى بتتعالى عليك لما تقول ابن سيد البواب

محسن : عمرى ما شعرت بالنقص من الناس اللى بتقول ابن سيد البواب لكن شعرت بالضيق والاحراج من نبرة صوت ونظرة الناس اللى بيكون فيها شفقه على لما تذكر مهنه ابويا او تتحاشه تذكرها قدامى

حسونه : ليه كده

محسن : الناس دى هى اللى بتتعامل معى على ان مهنة ابويه شئ غلط وعار لازم اخجل منه ولايجب ذكره

حسونه : بالعكس الناس دى مش حابه تجرح احساسك

محسن : ايه يجرح احساسى فى مهنة ابويا شوف يا استاذ بواب زبال كناس فراش وغيرهم من المهن البسيطه كلها مهن محترمه وشريفه مفهاش شى يخلى اصاحبها او ابنائهم يخجلوا منها
مفيس غير نظرة الناس اللى شايفه انها مهن اصحابها وابنائهم لازم يخجلوا منها  وذكرها قدام اصحابها فى اهانه ليهم

حسونه : يعنى انت تقصد ان انا غلطان عشان مش عايز اجرح شعورك بذكر ان والدك بواب

محسن : وايه يجرح شعورى فى ان ابويا بواب ماهو انا طول عمرى عارف انه بواب وكل الناس عارفه انه بواب وهو فى نظرى اعظم اب فى الدنيا وبيتعب ويشقا عشان انا احقق كل احلامى وطموحاتى وله منى كل الحب والاحترام

حسونه : يعنى ايه انا كنت غلطان

محسن : يعنى انا متصالح مع نفسى ومعنديش عقدة نقص ولا تحاولوا تولدوا عند اصحاب المهن البسيطه عقد النقص بسبب نظرة الشفقه واسلوب انها مهن دونيه واهانه تعريف المنتسبين ليها بذكرها مع اساميهم

حسونه : بجد سامحنى مكنش قصدى

محسن : حصل خير انا عارف ان كان قصدك طيب

حسونه طلع شقته وقرر انه يكتب كل اللى حصل بينه وبين جاره منصور ومحسن ابن البواب وينشره على مواقع التواصل الاجتماعى
وهنا تنتهى مغامرة حسونه الفهلوى لهذا اليوم

ملاحظه ::
الكثير من الناس تسجل الارقام باسم الشخص ومهنته ليس طبقيه او عنصريه ولكن ليسهل عليها التعرف عليه وتميزه  وقت احتياجها له لانه بعد فتره من تسجيل الرقم قد ينسى الانسان من فلان هذا ولماذا مسجل اسمه على هاتفه ولكن يسهل عليه تذكره عن طريق مهنته

كتبها ::::::::: روماني حبشي



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق